Hlavní strana ×
Bloxxter ×
O Codym ×
Články ×
Cizí díla × Knihovna ×
Magie ×
Necronomicon ×
Srazy ×
Ke stažení ×
Odkazy ×
Mapa stránek ×
Diskuse ×
Kontakt
Úvod | Historie | Popis hradu | K. H.Mácha a jeho dopis | Příběhy a expedice | Můj příběh | Záhady a pověsti | Sv. Ludmila | Obrazová dokumentace
© Copyright by Cody®
nám může být legenda, že hrad je vystaven na skále,
kde je průrva nazývaná brána do pekel.„Slovanská etymologie se nabízí vzhledem k celkem jasnému obsahu názvu. Podle pověsti jde o jméno syna jednoho z pšovských knížat. Nicméně s přihlédnutím k mimořádným okolnostem, vážícím se k hradu samotnému, je možné uvažovat i o etymologii keltské. Keltové zde nepochybně žili a území ovlivnili v podobě místních názvů. Pravděpodobný výklad jména hradu bude z gael. GEA(S)TAM, vysl. Gos-ca, případně z dnešního welš. GIA(S)T, vyslov. Gos-c. V obou případech jde o stejný význam, který znamená brána. Vzhledem ke skutečnostem, které se objevují v lokálních pověstech Housky, jde o velmi zajímavou paralelu, neboť pověsti o jakési „bráně do pekla“ zde skutečně existují.“
Zaujímá přízemí a první patro - na východě je uzavřena pěti
stranami osmiúhelníka, na západě ji zakončuje tribuna přístupná buď
z vnější dřevěné pavlače, nebo točitým schodištěm z dolní části
kaple. Dovolil bych si připomenout analogii s posvátnou geometrií a číselným
významem kabalistickým. Kaple u oltáře je rozdělena na 8 částí (jak
dokládá barokní strop - viz výše) a devátou stranou (završením
universa) jest oltář samozřejmě orientovaný na východ. Fresky v kapli pravděpodobně pocházejí z 30. let 14. století a
zachovaly se v téměř původní podobě. Tématicky patří k nejvýznamnějším
památkám ve střední Evropě. Pokrývají stěny v obdélníkových pásech.
Ústředním motivem je ukřižování, které v té době nebylo obvyklé
takto znázorňovat. Velmi zajímavé jsou také umístění postav, některé
jsou až nepřirozeně znázorněny a motivy rozhodně nevypadají jako
klasické křesťanské výjevy. Dokonce bychom našli postavy hlavou vzhůru
a jiné zajímavosti. Na bočních stěnách výjevy ze života Panny Marie,
Na stranách lodí jsou dvě velké postavy archanděla Gabriela a archanděla Michaela, vůdce
nebeského vojska proti padlým andělům, ochránce proti mocnostem zla a
ochranného ducha Izraele, vůdce křesťanských vojsk. Bojuje s
drakem, symbolem zla, ďábla. Ten drak, jak
se zdá, je také jednou s klíčových postav Housky. Na fresce je totiž
zobrazen s jakousi zelenou koulí v pařátech. Traduje se, že území
Housky kdysi dávno drak sužoval. Nad tribunou se tyčí, obklopen postavami světic,
svatý Kryštof, legendární mučedník ze 3. století. Dále jsou v hradní
kapli již zmíněné fresky Offera. Offerus byla stvůra,
která se později přeměnila v lidskou bytost. Offerus byl alchymistickým
Kdysi pod hradem praskla skalní stěna a tím se otevřela brána pekel. Jak lidová slovesnost barvitě líčí, nebylo nouze o zjevování se démonů, ďáblů a jiných potvor. Nad místem praskliny tedy byla postavěna hradní kaple jako zátka „pekel“.
Kdysi chtěli obyvatelé hradu zjistit jak opravdu peklo pod Houskou vypadá a tak nabídli odsouzenci na smrt milost, pokud ono „peklo“ zdokumentuje. On přikývl a tak jej začali spouštět po laně do průrvy - brány pekel, ale začal po chvíli vyděšeně křičet, vytáhli ho tedy urychleně ven. Vlasy mu zbělely hrůzou a tvrdil, že tam dole viděl ďábly a že se peklo nedá srovnat se smrtí a nadále odmítl „peklo“ popisovat! Údajně za několik dní zemřel. Lidé pak chtěli studnu zasypat, ale jako by byla studna bezedná veškeré kamení jen padalo a studna na ně zírala svou temnou hloubkou. Nakonec to vzdali … později se ji povedlo zasypat po třech letech usilovné práce majitele hradu Jana mladšího z Vartenberka.
V blízkosti hradu je i svatyně Sv. Ludmily, která zde ještě za dob svého „pohanského“ založení prováděla své rituály a zasvěcení. Více o sv. Ludmile.
Na opuštěném hradě Housce, vystavěném na začátku 14. století pány z Dubé, poblíž Bezdězu, se v roce 1639 usadil hlouček zlotřilých vojáků, jejichž vůdcem byl Oront, bývalý poručík ve švédském vojsku, který se brzy stal postrachem celého okolí ... mezi lidmi se ujala víra, že švédský lupič uniká z nebezpečí nějakým kouzlem a že je dojista ve spolku s ďáblem. Dva myslivci se dohodli, že Oronta dostanou. Místní kovář jim očaroval flinty a stejně tak olověné kule, které neminou. Těsně u paty hradního vrchu stála opuštěná kovárna. Do té se oba myslivci vplížili, vylezli tam na půdu a ve střeše proti hradu odstranili nepozorovaně několik šindelů. Takto povstalým otvorem bylo vidět přímo na okna hradní síně, ve které přebýval Oront. Jeden z myslivců zařval: „Oronte, slyšíš mě, Oronte!“ Tu se otevřelo tabulkové okno hradní síně a z něho se vychýlil švédský lupič, aby zjistil, kdo jej volá. Po té, co spatřil na skalním výstupku jednoho z nich, tak se zeptal: „Čeho žádáš?“ Najednou se zablesklo a druhý myslivec vystřelil. Švéd s prostřeleným čelem zavrávoral u okna a jen stačil zvolat: „Mou černou slepici sem!“ Ale už bylo pozdě na nějaká kouzla, neboť v té chvíli se Oront skácel mrtev k zemi.
Použitá literatura a zdroje:
Fotografie fresky v kapli převzata od Klubu psychotroniky a UFO - Česká Lípa
Reportáže a články Aleše Česala z časopisu Fantastická Fakta a Magazín Záhad
Prohlídka hradu Houska
Série článků Jiřího Lapáčka na
http://www.spirala.cz/
Úvod | Historie | Popis hradu | K. H.Mácha a jeho dopis | Příběhy a expedice | Můj příběh | Záhady a pověsti | Sv. Ludmila | Obrazová dokumentace
Zpět na hlavní stranu Codyho stránek
Hlavní strana × Bloxxter × O Codym × Články × Cizí díla × Knihovna × Magie × Necronomicon × Srazy × Ke stažení × Odkazy × Mapa stránek × Diskuse × Kontakt